Deze verlaten spoorbrug is een van de weinige klassieke bruggen die het Albertkanaal nog rijk is. Kenmerkend is het bombastische karakter van deze vierendeelbrug. De meeste vierendeelbruggen werden tijdens de tweede wereldoorlog vernietigd, behalve dit inmiddels vervallen exemplaar dat in de jaren ’30 van de vorige eeuw gebouwd werd. Met zijn 112,75 meter is het meteen ook de langste vierendeelbrug van het land.
Reeds voor de aanleg van het Albertkanaal liep hier reeds een spoorlijn voor goederenvervoer tussen Hasselt en Maastricht / Luik. In 1992 werd deze spoorlijn definitief gesloten. In een plan voor de noodzakelijke verbredingen van het kanaal zou deze brug moeten wijken, maar dat werd verhinderd door papierfabrikant Sappi uit Maastricht, die de het vrachtvervoer op de lijn wou hervatten. Zover is het echter nooit gekomen, maar het heeft wel ervoor gezorgd dat de brug werd gered van de afbraak.
Sedert een aantal jaren wordt de brug opgenomen in het Spartacusplan, dat een sneltramlijn tussen Hasselt en Maastricht wil inleggen. Een grondige renovatie zal absoluut nodig zijn, want de houten spoorbalken en ijzeren platen zijn helemaal verrot. Het traject van het Spartacusplan kent helaas veel grotere hindernissen dan de renovatie van deze brug. Voorlopig is het dan nog maar de vraag of dit ooit verwekelijkt wordt. Laten we hopen dat ik deze blogpost over enkele jaren kan updaten met nieuws over een renovatie in plaats van de afbraak van deze iconische brug over het Albertkanaal.