Hiken in Aywaille

Het prachtige lente-weer van afgelopen weekend was de ideale gelegenheid om eindelijk nog eens te gaan hiken en de conditie weer wat op peil te brengen. Op de website www.originelewandelingen.be zochten we de “moeilijkste” wandeling in de dichtsbijzijnde regio. Zo kwamen we terecht in Aywaille, slechts 60km van Maastricht, voor een pittige hike langs oude steengroeves rondom de Amblève. We arriveerden rond de middag en stalden ons meteen op camping Chateau Dieupart, waar we mooie plek langs het water uitkozen, inclusief vuurkorf om ’s avonds vuurtje te stoken.

De wandelroute die we wilden volgen loopt vlak langs de camping, maar omdat 20km met zoveel hoogtemeters net teveel is voor 1 namiddag, besloten we onze eigen variant te maken gesplitst over 2 dagen met respectievelijk 15km en 10km per dag.

Eenmaal over het brugje over het brugje begonnen we aan de klim omhoog, die je langs het natuurgebied Heid des Gattes voert. Het prachtige natuurgebied bestaat uit prachtige rotswanden en restanten van de oude steengroeves langs de Amblève en herbergt een grote diversiteit aan fauna en flora.

Vanaf hier heb je wel een leuk uitzicht over de omgeving:
De wandelroute voert ons verder omhoog, langs onduidelijke paden. Meerdere wegen leiden naar boven, maar de klim biedt een prachtig zicht op de steengroeve en de regio.

Meerdere paden leiden naar de top van de heuvel en de routebeschrijving is vrij onduidelijk. Schijnbaar zijn we ook door verboden gebied omhooggewandeld, maar die verbodsborden zagen we pas bovenaan. De wandelroute is op dit deel alles behalve duidelijk, maar dat maakt het net leuk om het gebied zelf te verkennen. Zo’n wandelroute is immers maar een leidraad.

Bovenaan veranderd het landschap zeer snel over aangenaam variërende paden.

Tegen de avond arriveerden we weer op de camping, waar we aan het welverdiende avondeten begonnen onder het genot van een ijskoude pint bier. We sloten de dag af met een gezellig kampvuurtje langs het water.

De volgende dag was het weer omgeslagen, het was beduidend frisser en bewolkter. Niet het ideale licht om te fotograferen, maar dat is natuurlijk geen reden om niet te gaan hiken. Ons doel voor vandaag was de ruine van “Chateau d’Amblève”. De oudste vermelding van dit kasteel dateerd uit 1049. Volgens de legende zouden de 4 heemskinderen hun toevlucht gezocht hebben in dit kasteel.  In 1578 werd het kasteel afgebroken, maar gelukkig zijn er nog vele restanten bewaard gebleven.

8 thoughts on Hiken in Aywaille

1. Mooi plekje, dat kasteel en die oude betonnen brug zonder railing. Was er een keer en toen liep er een madame op paard onder ons door. Dat geluid in combinatie met die plek was wel bijzonder. gr Chaim

2. Chateau d’Ambleve (dat veel ouder is dan jij aanneemt, het is begonnen als een Karolingische versterking) werd niet zomaar “afgebroken”. Het was weer eens godsdienst oorlog en soldeniers onder Willem van Oranje die de protestanten steunde en leider van het verzet van de Verenigde Nederlanden (toen Holland en Belgie één waren) hadden het kasteel bezet, dit werd belegerd door een katholieke troepenmacht onder Alexander Farnese, een veldheer van koning Filips II van Spanje. Farnese zou het bevel gegeven hebben tot ontmanteling (hetgeen niet hetzelfde is als afbreken) van het kasteel, en de inwoners van Aywaille hebben het als steengroeve gebruikt. Overal in de Ardennen kan men eenzelfde resultaat van dit ongebreideld schandalig cultuur vandalisme waarnemen, waartegen niet werd opgetreden. In Frankrijk is het verboden om kastelen af te breken.
    Ik vind je foto’s niet zo bijzonder. Er spreekt geen magie uit, het is allemaal nogal oppervlakkig, net zoals je eigen commentaar. Je moet je laten begeesteren door deze prachtige plek en beter je best doen. Het gebruik van vuurkorven is niet aan te raden, de houtrook is giftig en wordt zowel door inademing als door de huid opgenomen. Voor je het weet ben je straks longpatient.

3. Hallo Bert, wij zijn nu op dezelfde camping en wandelen deze routes ook. Schitterend! En je maakt prachtige foto’s. Een kampvuurtje hier aan de rivier na een lange wandeling met een koud biertje erbij is een absoluut genot. Groetjes, Raga en Freddy