Marokko Deel 1: Offerfeest in Marrakech

Toen ik samen met Samana en Emma onze reisplannen begon te maken had ik nooit verwacht dat we 2 en halve week in Marokko zouden eindigen. We hadden onze zinnen namelijk op Portugal gezet, tot ongeveer een week voor ons vertrek het idee om naar Marokko te reizen ontstond.  Via Skyscanner konden we goedkope vliegtuigtickets naar Marrakech boeken en voor de eerste nacht boekten we ook een hotelletje. Maar verder hadden we geen plannen of andere voorbereidingen getroffen, behalve nog een lijstje van leuke plaatsen om op terug te vallen.

Onze vlucht vertrok ’s ochtends vroeg, waardoor we rond de middag arriveerden in Marrakech. Wanneer we met de taxi aan de rand van de medina arriveerden zagen we overal mensen op straat, schapenkoppen grillen op geimproviseerde vuurtjes met restanten van matrassen. Een voorbijganger drukte plots een schapenkop tegen het raam van de taxi en begon er mee te wapperen met gevolg dat er wat schapenbloed door de kier van het raampje naar binnen spatte. Het was duidelijk offerfeest, iets waar we helemaal geen rekening mee gehouden hadden. Meteen nadat we uitstapten doken er enkele opdringerige gidsen op die ons wel naar onze hostel zouden brengen, maar hier gingen we niet op in en zochten onze weg zelf. Om de hoek zagen we 4 jonge katjes zonder moeder de doodstrijd aangaan in de hitte van 40°C.  Het was een hartverscheurend tafereel en best wel een heftige aankomst in Marrakech. Zoals gehoopt konden we onze riad  hotel / riad Sindi Sud, vrij snel vinden en werden we hartelijk ontvangen door de hoteleigenaar die ons boven op het dak een heerlijke munthee serveerde.

Omwille van het offerfeest lag Place Jemaa El Fna er bijzonder verlaten bij, al waren er toch enkele restaurantjes open. Verschillende mensen benaderden ons, vaak nogal opdringerig, om ons naar hun restaurantje te lokken. Hier gingen we natuurlijk niet op in en kozen zelf voor een degelijk restaurantje met mooi uitzicht over het plein, waar we nog vaker zouden gaan eten. Vervolgens maakten we een wandeling door de verlaten souks.

Buiten de souks zagen we overal op straat vuurtjes met geïmproviseerde roosters, waar voornamelijk schapenkoppen werden gebakken. De hele medina was gehuld in deze penetrante stank. Er waren hoofdzakelijk veel mannen en kinderen op straat, die ons allen aankeken of benaderden om hasjies te kopen of ons wilden gidsen. Er heerste een raar sfeertje en het werd over het algemeen niet echt op prijs gesteld foto’s te maken. Omdat ik toch een foto van de schapenkoppen wou hebben benaderde ik een jongen die wel bereid was te poseren voor de foto.

De volgende dag begonnen we met een ontbijt op een dakterras aan de andere kant van de place Jemaa El Fna. Hier besloten we om een goedkoper hotel / riad te boeken en nog een nacht in Marrakech te blijven. We boekten een kamer bij Hotel Dar Youssef, dropten er onze spullen en maakten vervolgens weer een wandeling door de stad.

Tegen de avond raakten we verzeild in de Kasbah wijk waar we door een oude berber werden uitgenodigd in zijn huisje om thee te drinken. Vol trots liet hij ons zijn foto mapje uit het atlas gebergte zien en hij stond erop dat we zelf ook enkele foto’s maakten. Het was een gezellige pauze voor we weer langzaam richting onze riad gingen.