Marokko Deel 5: Fes

Van de 4 Marokkaanse koningssteden was Fes degene die me het meest aansprak en ik was dan ook zeer verheugd dat onze roadtrip door Marokko ons die richting uit voerde. Helaas werd het onze grootste teleurstelling van de gehele reis. Via Booking.com hadden we onderweg weer een hotelletje uitgekozen, vlak aan de rand van de oude medina. Meteen na het inchecken haastte ik me weer naar buiten om snel enkele foto’s tijdens het avondlicht te kunnen maken.

Ondertussen was het al donker toen we de oude medina inliepen op zoek naar avondeten en nadat we gegeten hadden leken we haast de enige buitenlanders die nog door de medina liepen. Het viel ons op dat vele mensen een glazige doodse blik in de ogen hadden en overduidelijk onder invloed van andere drugs waren, dan de hasj die we tot vervelens toe aangeboden kregen. Later leerden we dat er een groot heroïne probleem heerst in Fes, alsook dat men graag lijm snuift. Nu zijn we wel heel wat gewend, maar er heerste toch een zeer bedrukkende sfeer. Om bepaalde opdringerige figuren af te schudden en andere louche figuren te ontwijken, weken we enkele keren van onze route af zodat we toch verdwaalt raakten in de medina. Uiteindelijk moesten we toch een “faux guide” volgen, die overigens zeer vriendelijk was en iedereen op straat leek te kennen. Het was wel duidelijk dat hij ons meteen via diverse omwegen nog verder liet verdwalen, zodat we hem zeker zouden volgen, maar hij bracht ons uiteindelijk veilig naar buiten en bovendien werden we door niemand anders meer benaderd. Bij het hotel vroeg hij wel 50 dihram (ongeveer 5€), maar ik stopte hem 10 Dihram in de handen en ging gewoon naar binnen.

Ons hotel, Tomboektoe, bleek overigens niet zo goed te zijn als de foto’s, ratings en comments op Booking.com lieten uitschijnen. De reviews die we achteraf op tripadvisor lazen waren een pak minder. We werden er echter wel vriendelijk onthaald, maar het waren toch louche figuren die het hotel leken te runnen. Bovendien was het er best wel vuil en hing er een penetrante stank die uit de badkamers kwam. ’s Nachts zagen we gigantische kakkerlakken op de gang en hebben we op creatieve wijze de kamer kakkerlak-proof proberen te maken. ’s Ochtends ontstond er een kortsluiting met kleine brand in een verdeelkast vlakbij onze kamer. Ik mag er niet aan denken mocht dit ’s nachts gebeurt zijn. Rookmelders waren er immers niet, gelukkig waren de hotelmedewerkers er snel bij om enkele stekkers uit te trekken en erger te voorkomen. Tegelijkertijd pakten wij vliegensvlug onze backpacks weer in en checkten we uit, om op de parking een kamer te boeken in een hotel 800m verderop. Dankzij een last-minute deal konden we een luxe-kamer boeken in een gloednieuwe riad voor amper 15€ pp per nacht die ik iedereen zou aanraden. Het is er kraaknet en de mensen die het runnen zijn uiterst behulpzaam.

Tegen de avond reden we met de auto naar de rand van de medina om foto’s te maken van het prachtige uitzicht.

Na deze fotosessie was het weer tijd om een avondmaal te zoeken. In onze riad wisten ze wat ons de vorige nacht allemaal overkomen was, dus toen we om tips en aanwijzingen vroegen naar een goed restaurantje stelde de receptionist ons voor om ons, samen met een griekse studente die er ook logeerde, naar een restaurantje / snackbar te brengen, waar ze ons zéér goed in de watten gelegd hebben. ’s Avonds childe ik nog even op het dakterras met enkele andere reizigers en zo kreeg Fes toch nog een positieve noot. Ik heb het gevoel dat ik het échte fes niet heb leren kennen en daarom alleen zou ik nog wel eens terug willen. Maar nu was het tijd om verder te gaan met onze reis, op zoek naar positievere vibes.